Jodel er det helt nye sociale medie. Jodel har allerede fået et godt greb om de unge danskere – særligt i de store byer.
Jodel er et anonymt lokationsbestemt medie. Du poster et par linjer tekst eller et billede, og samtlige Jodel-bruger, som befinder sig i en radius af 10 km, kan se dit opslag. Man “rater” så de forskellige opslag: Up-rate eller Dawn-rate. Når dine opslag får Up-rates, får du Karma-points. Gamification er et altafgørende virkemiddel i Jodel.
Jeg oprettede mig på Jodel for en lille uge siden, og man kan tydeligt mærke det primært er unge mennesker, som er på. Jeg lavede ret hurtigt et opslag, hvor jeg spurgte til om der var andre på min alder. Jeg fik ret mange svar, men samtlige var yngre end mig. Jeg kan dog ikke tro helt på, at jeg er det ældste danske menneske på Jodel (36 år), men det viste i hvert fald tydeligt at der ikke er mange 35+. Jeg morede mig også med at lave denne Facebookupdate:
Som I kan se fik jeg et “like” 🙂 Mit netværk på Facebook er 30+, og der var tydeligvis ikke ret mange der var klar over, hvad det var jeg havde gang i. I dagene efter fik jeg da også spørgsmål – når jeg mødte folk F2F – om, hvad det egentlig var jeg mente…og om jeg var begyndt at jodle? 🙂
Min sidste lille “empiriske” undersøgelse foregik på Jodel. Jeg tillod mig at gøre lidt sjov med, hvordan det nu er man laver kartofler 😉 Jeg er særlig glad for det svar, jeg ret hurtigt fik…og det fik endda fantastiske 6 Up-rates 🙂
Happy Jodeling!
2 tanker om “Jodel! Hva’ faen er det? Er du begyndt at Jodle?”